F. Ostrower, Why the Wealthy Give, p.36, 1997.

F. Perrier, Exposition Lewis W. Hine : Entretien avec Agnès Sire, Directrice de la Fondation Cartier-Bresson, le 13 octobre 2011, Transatlantica, vol.7, issue.1, 2011.

J. Brash and . The, The ghost in the machine: the neoliberal urban visions of Michael Bloomberg, Journal of Cultural Geography, vol.29, issue.2, pp.135-153, 2012.

Y. Surel, Le poids des organisations internationales dans les réformes des politiques sociales, Informations sociales, vol.n° 157, issue.1, p.36, 2010.

C. Conrad, Social policy history after the transnational turn, Social Policy History After the Transnational Turn, p.225

T. Henderson, L. Hutton, and S. Mcneilly, Ethics and online social network research ? developing best practices, « Clinton Remarks on Inter-American Social Protection Network. U.S. Committed to Long-Term Success, vol.22, issue.2009, 2012.

I. Parmar, American foundations and the development of international knowledge networks, Global Networks, vol.2, issue.1, pp.13-30, 2002.

D. Stone, ?Shades of grey?: the World Bank, knowledge networks and linked ecologies of academic engagement, Global Networks, vol.13, issue.2, pp.241-260, 2013.

J. Mashilo, H. Shimelis, A. Odindo, and B. Amelework, Assessment of the genetic diversity of dessert watermelon (Citrullus lanatus var. lanatus) landrace collections of South Africa using SSR markers, Australian Journal of Crop Science, vol.11, issue.11, pp.1392-1398, 2017.

À. Puebla, . Au-mexique-;-À-são, and . Paulo, Décisions du conseil constitutionnel du 1er avril 2010 au 30 juin 2010, Les Nouveaux Cahiers du Conseil constitutionnel, vol.29, issue.3, p.147, 2010.

A. Fiszbein and N. R. Schady, Conditional Cash Transfers, Conditional Cash Transfers. Reducing Present and Future Poverty, 2009.

J. Riccio, N. Dechausay, D. M. Greenberg, C. Miller, Z. Rucks et al., WWC Quick Review of the Report "Toward Reduced Poverty Across Generations: Early Findings From New York City's Conditional Cash Transfer Program", p.p. XVIII, 2010.

J. Rabeux and B. Métais-chastanier, Ce qui nous traverse, Agôn. Revue des arts de la scène, vol.13, issue.2, 2009.

D. Stone and . Transfer, Transfer agents and global networks in the ?transnationalization? of policy, Journal of European Public Policy, vol.11, issue.3, pp.545-566, 2004.

J. Peck and N. Theodore, Recombinant workfare, across the Americas: Transnationalizing ?fast? social policy, Geoforum, vol.41, issue.2, pp.195-208, 2010.

E. Z. Brodkin and A. Kaufman, Policy Experiments and Poverty Politics, Social Service Review, vol.74, issue.4, pp.507-532, 2000.

A. Bertho, De qui la ville est-elle le projet ?, L?animation socioculturelle, quelle place dans le projet urbain ?, pp.41-47
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-01225970

D. Greenberg, M. Mandell, and M. Onstott, The Dissemination and Utilization of Welfare-to-Work Experiments in State Policymaking, Social Experimentation, Program Evaluation, and Public Policy, pp.519-534, 2009.

, Fondation Rockefeller, Versés par la Fondation Rockefeller, 2020.

, Graphique 3.3. Relation entre la densité de généralistes et le nombre annuel de visites par généraliste

. Le-reste, Graphique 5.4. Le niveau des stocks reste faible par rapport aux niveaux antérieurs

. Ibid, Ibid., True False, pp.101-111

J. A. Riccio, Protective Custody, Treatment and Custody in Juvenile Correctional Facilities : A Study of Staff and Resident Behavior », thèse (PhD)

F. Fabre and C. Nicol, Les logements vacants ne sont pas tous disponibles, Economie et statistique, vol.107, issue.1, pp.53-63, 1979.

J. M. Gueron and . Welfare, Social Science and Policy-Making, the State Level : The Role of Social Experiments and Demonstrations, pp.165-186, 2001.

O. Ihl and M. Kaluszynski, Pour une sociologie historique des sciences de gouvernement, Revue française d'administration publique, vol.102, issue.2, p.229, 2002.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00343193

J. C. Davies, The Symbolic Uses of Politics. By Murray Edelman. (Urbana: University of Illinois Press, 1964. Pp. 201. $5.00.), American Political Science Review, vol.59, issue.3, pp.695-696, 1965.

R. Frank, B. D. Baumgartner, and . Jones, De façon plus générale, leur concept de « policy venue » présente l'avantage de faire ressortir l'importance de l'unité de lieu (institutional locations) dans laquelle agissent les policy entrepreneurs, Agendas and Instability in American Politics, vol.2, p.222, 2009.

F. Brunet and G. Chouard, Entretien avec Agnès Sire (le 18 novembre 2008), Transatlantica, issue.1, 2009.

, Tendances de l?emploi dans les services de télécommunications aux États-Unis, 1990-2004

D. C. Nice and . Federalism, The Politics of Intergovernmental Relations, 1987.

J. P. Pelissero, R. E. England, «. State, and . Local-governments-washington, Reps" : Lobbying Strategies and President Reagan's New Federalism, State & Local Government Review, vol.19, issue.2, pp.68-72, 1987.

, Hearing on proposals to provide federal funding for early childhood home visitation programs, U.S. House Committee on Ways and Means Subcommittee on Income Security and Family Support, June 9, 2009, Subcommittee on Income Security and Family Support, 2009.

, La part des chômeurs percevant des prestations est plus faible chez les jeunes que chez les adultes d'âge très actif, Social Forces, vol.81, issue.3, pp.715-751, 2017.

. The-white-house, Office for Faith-Based and Neighborhood Partnerships, White House, vol.5

R. J. Wineburg, A Limited Partnership, Welfare, and Social Service, p.78, 2001.

. Perri, Steven Rathgeb Smith and Michael Lipsky, Nonprofits for Hire: the Welfare State in the Age of Contracting, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts and London, 1993. xiii + 292 pp. hard £27.95 ($41.95)., Journal of Social Policy, vol.23, issue.2, pp.296-297, 1994.

T. Frinault and C. Le-bart, L'exemplarité de l'étranger, Revue française de science politique, vol.59, issue.4, p.629, 2009.

A. Deacon and U. Learning-from-the, Learning from the US? The influence of American ideas upon 'new labour' thinking on welfare reform, Policy & Politics, vol.28, issue.1, pp.5-18, 2000.

D. P. Dolowitz, Policy Transfer and British Social Policy. Learning from the USA ?, 2000.

P. Webster, « Cash for Families that Beat Poverty Trap », The Times, 15 février, 2008.

«. Statement-by-mayor and R. Michael, NYC Mayor Bloomberg Bans Smoking Indoors, 2003, Spilled and Gone, vol.15, pp.58-59, 2019.

D. W. Chen, At 10 Downing Street, Bloomberg Meets Prime Minister », City Room for The New York Times, 2008.

M. Dagnaud, M. Hirsch, L. Parti, and . Pauvres, Histoire politique du RSA, p.22, 2009.

M. Hirsch, Secrets de fabrication, pp.223-224, 2010.

J. Mitchell-guéron, Evolving Management of Urban Solid Waste Services, Private Sector Involvement in Urban Solid Waste Collection, pp.1-20, 2011.

J. M. Gueron and E. Pauly, From Welfare to Work, Dont certains ont été publiés sous forme d'ouvrages : Judith M. Gueron, Reforming Welfare with Work, 1987.

P. Hassenteufel and . De-la-comparaison-internationale-À-la-comparaison-transnationale, De la comparaison internationale à la comparaison transnationale, Revue française de science politique, vol.55, issue.1, p.113, 2005.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00152744

D. Greenberg, M. Mandell, and M. Onstott, The Dissemination and Utilization of Welfare-to-Work Experiments in State Policymaking, Social Experimentation, Program Evaluation, and Public Policy, pp.519-534, 2009.

R. Rose, Lesson-Drawing in Public Policy. A Guide to Learning across Time and Space, 1993.

J. Roelofs, Foundations and Public Policy. The Mask of Pluralism, p.192, 2003.

P. R. Duis, Capital of the American Century: The National and International Influence of New York City, History: Reviews of New Books, vol.22, issue.3, pp.101-101, 1994.

H. J. Holzer, Book Review: Dual City: Restructuring New York John Mollenkopf and Manuel Castells (Eds), 1991 New York: Russell Sage Foundation 477 pp., $39.95 hardback, Urban Studies, vol.30, issue.1, pp.216-218, 1993.

J. Brash, Bloomberg's New York. Class and Governance in the Luxury City, pp.257-258, 2011.

M. Barbaro and D. W. Chen, New York Times New York City Poll, August 2006, Bloomberg Enlists His Charities in Bid to Stay, 2008.

|. Vol, Lectures critiques, Revue française de science politique, vol.63, issue.5, p.939, 2013.

A. Boissier, Les artistes et le chercheur face aux précautions ordinaires sous un régime autoritaire, Anthropologies réflexives, vol.14, pp.217-236, 2017.

, Graphique 1.3c: DIRDE de l?industrie aérospatiale dans les pays de l?OCDE où les données sont disponibles ? 1991, 1996, 2002

M. Bey, . Le, and . Progresa-oportunidades-au-mexique, LE PROGRAMME SOCIAL PROGRESA- OPORTUNIDADES AU MEXIQUE, Revue Tiers Monde, vol.196, issue.4, p.881, 2008.

P. Dubois, A. D. Janvry, and E. Sadoulet, John Hoddinott, « Must Conditional Cash Transfer Programs Be Conditioned to Be Effective ? The Impact of Conditioning Transfers on School Enrollment in Mexico, vol.757, pp.13-2007, 2008.

J. Rabeux and B. Métais-chastanier, Ce qui nous traverse, Agôn. Revue des arts de la scène, vol.13, issue.2, 2009.

H. J. Holzer, Book Review: Dual City: Restructuring New York John Mollenkopf and Manuel Castells (Eds), 1991 New York: Russell Sage Foundation 477 pp., $39.95 hardback, Urban Studies, vol.30, issue.1, pp.216-218, 1993.

F. Bruce and . Berg, New York City Politics. Governing Gotham, p.269, 2007.

, Ils étaient payables une fois par quinzaine à concurrence de 1 500 dollars par an, s'ajoutant à une aide sociale de base de 2 400 dollars (Anonyme, « "Brownie Point" Welfare, The Social Service Review, vol.46, issue.1, pp.111-113, 1972.

, Nelson Rockefeller gagna en appel alors qu'il s'apprêtait à entrer en fonction en tant que vice-président de Gerald Ford (voir Blanche Bernstein, « The State and Social Welfare, Les deux dispositifs furent jugés inconstitutionnels par la Cour fédérale, vol.31, pp.146-160, 1974.

W. J. Daniels and J. E. Underwood, Governor Rockefeller in New York. The Apex of Pragmatic Liberalism in the United States, p.212, 1982.

F. Kornbluh, The Battle for Welfare Rights. Politics and Poverty in Modern America, p.137, 2007.

J. F. Handler and U. S. , <bold><italic>The Poverty of Welfare Reform</italic></bold> Joel F. Handler. New Haven, CT: Yale University Press, 1995. 177 pp. $25.00 hardback, ISBN 0-300-06480-2, Social Work, p.215, 1996.

R. M. Blank, United in Diversity ? Comparing Social Models in Europe and America, p.179, 2010.

K. Moody, From Welfare State to Real Estate. Regime Change in New York City, 1974 to the Present, pp.285-286, 2007.

R. Clayton and J. Pontusson, Welfare-State Retrenchment Revisited: Entitlement Cuts, Public Sector Restructuring, and Inegalitarian Trends in Advanced Capitalist Societies, World Politics, vol.51, issue.1, pp.67-98, 1998.

M. Quaid and W. , Why Good Social Policy Ideas Go Bad, p.100, 2002.

M. Castells and C. Power, , 2009.

M. Moss and S. Ludwig, The Structure of the Media, pp.245-266

«. Les, ». Stories, F. Baumgartner, R. Frank, B. D. Baumgartner et al., Jones pour mesurer le « public policy interest » dans le processus d'« allocation of attention » par les instances gouvernementales, p.233, 2005.

J. Riccio, Suite à la publication de rapport réalisé par MDRC

J. Bosman, Authors/New York Times, City of the Poor, City of the Rich, pp.235-236, 1992.

D. Greenberg, N. Dechausay, C. Fraker-;-pamela, J. L. Morris, S. Aber et al., Une nouvelle évaluation (2013-2015) sera réalisée en partenariat avec la New York University Steinhardt School of Culture, Education and Human Development, grâce à un financement de la fondation new-yorkaise William T, Ces évaluations sont matérialisées par la publication de rapports postérieurs, 2011.

M. J. Edelman, <bold>Political Language: Words That Succeed and Policies That Fail</bold>. By Murray Edelman. New York: Academic Press, 1977. 166 pp. $12.50 cloth, $8.95 paper, Social Work, 1978.

|. Vol, Lectures critiques, Revue française de science politique, vol.63, issue.5, p.939, 2013.

E. Roe, Narrative Policy Analysis. Theory and Practice, 1994.

«. Rfp and . Family, OMH Achieving the Promise for New York's Children and Families RFP for Child and Family Clinic Plus Program Released in New York City, 2006.

C. R. Rea-rodriguez, Le barzonisme : un dispositif identitaire complexe en action dans le Mexique contemporain, Le Mouvement Social, vol.226, issue.1, p.31, 2009.

, New York City Economic Development Corporation, pp.1-2, 2010.

D. W. Chen, M. M. Grynbaum, and «. Pilot, Label Lets Mayor's Projects Skip City Review », The New York Times, 2011.

J. Leca, « Sur le rôle de la connaissance dans la modernisation de l'État et le statut de l'évaluation », Revue française d'administration publique, vol.66, pp.185-196, 1993.

M. Grossetti, B. Milard, and M. Maisonobe, Une approche socio-historique pour l?étude spatiale des sciences, Histoire de la recherche contemporaine, issue.Tome IV-N°2, pp.142-151, 2015.

J. Subirats, Évaluer à partir de la reconnaissance de la diversité. L?évaluation des politiques publiques dans un système fortement décentralisé : le cas de l?Espagne, Évaluer les politiques publiques pour améliorer l?action publique, pp.157-168

É. Chelle, Un patronage philanthropique. La fondation Rockefeller et le traitement de la pauvreté à New York depuis 2007, Lien social et Politiques, vol.65, issue.65, pp.101-119, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00647134

S. Agarwal, G. Carbou, S. Labbé, and C. Prieur, Control of a network of magnetic ellipsoidal samples, Mathematical Control & Related Fields, vol.1, issue.2, pp.129-147, 2011.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00529694

M. Kaluszynski and R. Payre, Circulation(s), traduction(s), réception(s), Savoirs de gouvernement, 2013.

P. Favre, Des paradigmes dans la science politique française ?, Revue française de science politique, vol.60, issue.5, p.997, 2010.

B. Le-domaine-concerné and . Théret, La politique comparée au sens classique s'intéresse davantage aux formes de l'État, 2002.

V. A. Schmidt, 2 Ideas and Discourse in Transformational Political Economic Change in Europe, Policy Paradigms, Transnationalism, and Domestic Politics, 2011.

K. Boothe, Policy Paradigms, Transnationalism, and Domestic Politics, Grace Skogstad, ed., Toronto: University of Toronto Press, 2011, pp. 288., Canadian Journal of Political Science, vol.48, issue.3, pp.727-728, 2015.

|. Vol, Lectures critiques, Revue française de science politique, vol.63, issue.5, p.939, 2013.

, Annexe méthodologique des profils par pays des Perspectives STI de l'OCDE 2014, 2015.

, Les organisations de la société civile rapportent que des consultations ne sont pas systématiquement utilisées pour orienter les politiques nationales de développement, Le présent article actualise les résultats d'une recherche doctorale menée au sein du laboratoire PACTE de Sciences Po Grenoble entre 2008 et 2011 1 . Cette enquête qualitative compare deux dispositifs de lutte contre la pauvreté : Opportunity NYC et le Revenu de solidarité active, 2019.

É. Chelle, Gouverner les pauvres, Gouverner les pauvres. Politiques sociales et administration du mérite, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00759124

P. A. Adler and P. Adler, « The Reluctant Respondent, Inside Interviewing. New Lenses, New Concerns, Thousand Oaks, pp.157-159, 2003.

J. Holstein and J. Gubrium, Inside Interviewing, Inside Interviewing, p.60, 2003.

N. K. Kakabadse and E. Louchart, Delicate Empiricism: An Action Learning Approach to Elite Interviewing, Global Elites, pp.286-307, 2012.

R. Christopher, Williams rappelle bien l'importance des « elites roles » et « leadership roles » dans la compréhension du matériau (Christopher R. Williams, Researching Power, Elites and Leadership, p.86, 2012.