Audi A1, une success story - Université Jean Moulin Lyon 3 Accéder directement au contenu
Autre Publication Scientifique Année : 2017

Audi A1, a success story

Audi A1, une success story

Résumé

The Audi company (Volkswagen group) decides to launch the new Audi A1 model in 2018. The objective is to become a major player on the market segment of small premium cars for city-dwellers, which is characterised by strong growth. To sell the new Audi A1 model, the company has to face direct competition from three other models: the MINI, the Citroën DS3 and the Alfa Romeo MiTo. The students are asked to prepare a marketing-plan for the new Audi A1 model for the French market: internal and external analysis, marketing strategy (market segmentation, target definition, product positioning) and marketing-mix (product, price, distribution and communication policies). Prepared in close collaboration with the marketing team of Audi, this case-study presents the marketing plan for the new Audi A1 model. The case-study covers detailed information about the Audi brand, the evolution of the automobile market and the segment of premium city cars. This case-study is the updated version of the case M1749 (GB) “Audi A1: Marketing a premium city car” that has received the Prize “Top Case in Marketing” of CCMP in 2012.
L'entreprise Audi (groupe Volkswagen) décide de lancer le nouveau modèle Audi A1 en 2018. L'objectif est de devenir un acteur majeur sur le segment des petites voitures premium destinées à une clientèle citadine, qui est en forte croissance. Pour commercialiser le nouveau modèle Audi A1, l'entreprise doit affronter la concurrence directe de trois autres modèles : la MINI, la Citroën DS3 et l’Alfa Romeo MiTo. Il est demandé à l’apprenant d'élaborer le plan marketing pour le nouveau modèle Audi A1 pour le marché français : diagnostics interne et externe, stratégie marketing (segmentation - ciblage - positionnement), marketing-mix (politiques de produit, de prix, de distribution et de communication). Conçue en étroite collaboration avec la direction marketing d'Audi, cette étude de cas présente le plan marketing pour le nouveau modèle Audi A1. Le cas contient des informations détaillées sur la marque Audi, l'évolution du marché automobile et le segment des voitures citadines premium. Cette étude de cas est la réactualisation du cas M1749 « Audi A1 : Le marketing d’une citadine premium» qui a été distingué par le Prix « Top Cas en Marketing » de la CCMP en 2012.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01577649 , version 1 (27-08-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01577649 , version 1

Citer

Sylvie Hertrich, Ulrike Mayrhofer. Audi A1, une success story. 2017. ⟨hal-01577649⟩
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